P A N A S (5)

10:23 AM by , under


Failure makes you stronger, originally uploaded by mr_fairuz.

Hari yang sangat panas setelah beberapa hari hujan. Itulah yang aku dapat gambarkan pada pagi jam 11 ini. Yup, hari ini aku bersama Abu ke Taman Burung (sakit,tak berdaya) di KL. "Argh, Taman Burung lagi,dah 3 kali aku gi". Mengingatkan aku Ustaz Azhar mari jauh dari Ganu, aku pun pergilah untuk memuliakan tetamu. Dia sendiri pun ada datang dari KT ke Kamaman mase aku singgah Kemamamn tempoh hari.

Hari semakin panas, jam sudah menunjukkan 1420 pm, zohor belum aku tunaikan,tetapi melihatkan si Abu yang duk ralit dengan birding,aku lantas duduk di bawah pokok. "Duk teracun dengan 80200 two touch aku kot.kui.kui.kene doh mung abu."..Bisik aku sendirian. Ke sana sini Abu dengan lens itu di tengah panas.Jam sudah menunjukkan 1430. Terus aku bingkas bangun dan memanggil untuk tunaikan solat zohor.Lemah betul iman aku dengan permainan duniawi ni kan.

Kereta lantas aku hidupkan dengan deruan sekuat enjin kancil,terus aku memecut ke Masjid Negara bersama si Abu yang mengikut dari belakang dengan motorsikalnya. Sesampainya aku di perkarangan Masjid Negara, aku memakirkan kereta dan berteduh di bawah pokok.he he he.

Duduk di bawah pokok dengan penghawa dingin membuatkan aku seperti mengantuk. Bagai di sorong angin aircond yang senyap itu,aku melelapkan mata.Nikmatnya. tup..tup..tup...bunyi ketukan cermin dari luar. Cess...Abu rupanya.Dia memanggil aku untuk ke atas menunaikan solat. Aku pun terus berjalan menaiki tangga dengan perasaan yang amat malas.

Sedang aku memanjat tangga ke atas,lalu seorang pakcik yang sudah tua dan dipimpin oleh anaknya barangkali..Insop aku di situ,tua - tua macam ni pun masih mau dan bersemangat untuk solat.Yup,aku pun bersemangat kembali . Malu mungkin dengan diri sendiri lagi lagi dengan nikmat kekuatan kaki lutut dsbg yang Allah kurniakan. isk isk

Usai berwuduk aku terus ke dewan solat dan terkejut juga ku lihat pakcik tadi sudah bersedia untuk bertakbir. Semakin laju langkah ku untuk mengejar rakaat pertama bersama pakcik tu.Alhamdulillah.Sempat aku menepuk bahu dengan lemah lembut.Bahagia rasa dapat berjemaah bersamanya.

Habis solat.kami pun berdoa bersama-sama.Dan beliau menghulurkan tangan pantas aku sambut tangannya dan automatik aku mencium tangannya.Jujurnya aku sendiri tidak sempat atau ingat dengan kasih sayang seorang atuk.Tidak kira dari belah mak or abah.

atuk:Kamu ni dari mana?
aku: dari shah alam pakcik.
atuk: ape dia?
aku: dari shah alam....(berulang kali aku menjawab dan terus aku dapat tangkap ,nikmat pendengarannya telah Allah ambil)
atuk: pakcik mai dr kedah.Pi cheras ada kenduri,Lama betul pakcik tak kesini.Seingat pakcik adalah lebih 10 tahun
(aku pun mengiyakan kata-katanya...)
(atuk ni terus melihat wajah aku,dan senyum,terzahir giginya yang tinggal beberapa batang)
atuk: hidup ni tadak jalan pintas.hidup ni bukan mudah macam Perdana Menteri.
aku: (terkejut aku) aku pun mengangguk lagi....

atuk: Hidup ni jangan ikut perasaan.Kalau nak senang hidup,jangan ikut perasaan.Rugi.
aku: (memang orang tua ni Allah jadikan untuk mengingati orang muda seperti aku.) Sambil angguk angguk.
atuk: Ingat pesanan pakcik,jangan ikut perasaan....(datang orang muda yang memimpin beliau di tangga) ni cucu pakcik..senyum lagi...

Atuk tu pun bangun teredek2 sambil senyum dan meminta diri.Kami pun bersalaman dengan erat. Dapat aku rasa tulangnya dan kedutan kulit.

Tak sangka,hari ni aku dapat pengajaran yang aku rasa sangat bermakna. InsyaAllah pakcik,saya akan ikut nasihat pakcik tu........



edit post

5 Reply to "P A N A S"

Unknown on June 25, 2010 at 9:23 AM

Askum sohibi, lama x menjengah ke blog fairuz... maklom la kemalasan menguasai diri skrg nie.. blog sy pun dah bersarwang dah.. hehe... Sihat? Terujer la tgk gmba2 hasil tangan fairus... semakin malatop!! Whatever, keep it up k.... wassalam

 

Maksu on June 27, 2010 at 6:19 PM

yea...jangan ikot perasaan!kita lebih2 lagi orang muda suka sangat ikot perasaan.aiyak!terasa seh!

 

Acaii on July 2, 2010 at 2:49 PM

Salam kang, cucunya tu perempuan ke lelaki kang?heheh..kalau perempuan ada canlah ko nak bermenantu orang utara,hahaha..*marah plak kekasih ati ustaz ni,hihi..

Gambar nang kelanang tu memang terbaiklah..minggu ni insyaallah aku shoot kat sana..tapi aku tak reti nak amik gambar cam ko,huhu

 

Abu Emir on July 26, 2010 at 4:33 AM

ade blog ghupenya... hehe

 

Abu Emir on August 3, 2010 at 11:14 AM

lama tak update.. penat aku revisit tetiap ari.. ekekeke...